Elektronická pošta – popis, môj prvý mail
Príkladmi komunikácie je rozhovor, telefonický hovor cez mobil, Morseova abeceda alebo posunková reč u hluchonemých ľudí. Keď hovoríme o internetovej komunikácii, tak sem zaraďujeme správy, ktoré prichádzajú okamžite (ICQ), ale tiež, tie kde nie je okamžitá odpoveď. Touto zrejme aj vami používanou službou je e-mail. Ukážeme si nielen jeho časti, ale aj zásady jeho používania.
Čo potrebujeme pre posielanie e-mailu:
- pripojenie na Internet
- emailovú schránku na nejakom poštovom serveri
- prístupové meno a heslo
- email adresáta
Elektronická adresa má tri časti:
- adresa_používateľa
- znak @ (ALT GR +V)
- adresa_počítača
Z prednej časti adresy vieme vyčítať ako sa asi volá používateľ prípadne jeho prezývku. Zo zadnej zase to, že kde má zriadené emailové konto. Napr. janko.hrasko@post.sk je emailová adresa Janka Hraška na webovom portály post.sk.
Formát správy:
- komu píšem
- predmet – stručná charakteristika
- telo textu – samotný text
- príloha – nie je povinná
Po otvorení e-mailu môžeme napísať odpoveď tomu, kto nám ho poslal. Stačí kliknúť na možnosť Odpovedať. Automaticky nám vypíše adresu a do tela textu sa automaticky vloží pôvodný text správy, na ktorú odpovedáme (môžeme ho vymazať).
Niekedy chceme e-mail od niekoho poslať ďalej niekomu inému. Stačí vybrať túto možnosť Poslať ďalej v rozbaľovacom menu. Do tela textu sa automaticky vloží pôvodný text správy, na ktorú odpovedáme (môžeme ho vymazať alebo doplniť). Adresu však musíme vyplniť sami.
Cesta e – mailu:
Povedzme, že posielame email na adresu janko.hrasko@post.sk.
- List najčastejšie vytvoríme priamo na svojom poštovom serveri. Je to výkonný počítač v sieti Internet, ktorý rozposiela a prijíma poštu, na ktorú sme počas písania správy pripojený – napr. azet.sk, gmail.com a iné.
- Po dopísaní správy a stlačení odoslať, sa udeje to, že náš server pošle email na server zvaný post v Slovenskej republike ako je to za znakom @ na konci elektronickej adresy.
- Poštový server post preverí, či sa nachádza na ňom schránka s menom janko.hrasko. Ak áno, umiestni do nej doručenú správu. Ak nie, odošle spätnú správu, že adresát nebol nájdený.
Používatelia e-mailu alebo na chate [čete] často používajú na vyjadrenie nálad emotikony (smajlík). Môžu byť textové alebo obrázkové.
Napríklad:
🙂 úsmev
:-))) absolútne šťastný
🙁 smútok
Netiketa:
- Pri písaní myslíme na to, komu píšeme.
- Dodržiavame pravidlá slušnosti ako v bežnom živote.
- Buďme slušní, na začiatku vždy pozdravme.
- Neobťažujeme dlhým písaním o ničom.
- Vulgarizmy a nadávky do listov nepatria!
- Na konci sa nezabudnime podpísať.
- Pozor na gramatické chyby.
- Čítať cudzie listy je porušenie listového tajomstva.
Neposielajme osobné a súkromné údaje.