Neinteraktívna komunikácia

Internet – je najväčšia celosvetová počítačová sieť, ktorá spája tisíce serverov a milióny počítačov. Poskytuje obrovské množstvo informácií a umožňuje komunikáciu s celým svetom.

Na pripojenie do siete Internet potrebujeme:

  • Počítač
  • Softvér – Windows
  • Modem, telefón
  • Provider – poskytovateľ pripojenia na Internet

Druhy pripojenia:

  • Dočasné – platíme za čas pripojenia na Internet
  • Trvalé – platíme pravidelný mesačný poplatok bez ohľadu na množstvo prenesených údajov

Na Internet sa pripojíme pomocou:

  1. Telefónnej linky
  • Klasickej telefónnej linky
  • ISDN linky
  • Mobilné pripojenie
  • ADSL
  1. Pevnej linky
  2. Bezdrôtové pripojenie
  3. Káblovej televízie
  4. Satelitné pripojenie

Základné služby siete Internet:

  • Telnet
  • FTP – prenos súborov medzi dvoma počítačmi
  • Usenet – diskusné skupiny
  • IRC – textová komunikácia v reálnom čase
  • ICQ – komunikácia v reálnom čase s určitou osobou
  • Microsoft NetMeeting (MSN messenger) – online konferencie vrátane použitia audia a videa
  • Telefonovanie pomocou internetu (Skype) – nízka cena hovorou do zahraničia
  • E – mail – elektronická pošta
  • WWW – World Wide Web

E – mail:

  • Umožňuje veľmi rýchlo, jednoducho a lacno posielať textové a multimediálne dokumenty jednotlivým príjemcom na celom svete.
  • Nahrádza zasielanie listov, faxov, telexov, SMS.

E – mailová adresa:

  • Je adresa, na ktorú sa posielajú e-maily, teda údaj, ktorý jednoznačne určuje používateľa  e-mailu.
  • Adresa sa skladá z dvoch častí, ktoré sú spojené znakom @. Prvá časť elektronickej adresy identifikuje používateľa, druhá časť identifikuje e – mailový server, na ktorom je vytvorená e – mailová schránka.

E – mailový alias:

  • E-mailový alias je v princípe tiež typ e-mailovej adresy, ale funguje len na účely preposielania pošty na reálny plnohodnotný účet.
  • Do aliasu sa teda nemôžeme nikdy „pozrieť“ ako do schránky – za aliasom sa skrýva len služba, ktorá preposiela prijaté e-maily ďalej.
  • Hlavným rozdielom je, že e-maily môžeme prijímať na obe adresy (e-mailovú adresu aj alias), ale správy posielame len z reálneho účtu. Z aliasu to nie je možné.

E – mail sa skladá:

  • Hlavička:
    • Komu:  adresa prijímateľa (jednotlivec alebo viacerí, ktorých adresy sú oddelené čiarkou)
    • Predmet:  stručná charakteristika
    • Kópie:  zoznam adries, na ktoré sa posiela kópia správy
    • Skrytá kópia: zoznam adries, na ktoré sa posiela kópia správy, prijímatelia však o sebe nevedia
  • Telo obsahuje samotný text.
  • Príloha je súbor, ktorý je posielaný spolu so správou.

Doručený e – mail môžeme:

  • Prečítať, uložiť, vymazať, vytlačiť.
  • Môžem doplniť a poslať ďalej inému užívateľovi – forward.
  • Môžem odpovedať – replay, vtedy nemusím písať adresu.

Výhody e – mailu:

  • Umožňuje zasielať ľubovoľné typy súborov.
  • Zaslanie je rýchlejšie ako bežnou poštou.
  • Na prijaté e-maily môžeme pohodlne odpovedať.
  • Nie je nikdy obsadený.
  • Jednoduché vedenie kartotéky prijatých a odoslaných listov.
  • Rýchle vytvorenie databázy kontaktov a adries.
  • Nízke náklady.

Nevýhody e – mailu:

  • Nebezpečenstvo vírusov.
  • Šírenie poplašných správ tzv. hoax.
  • Možnosť prezradenia obsahu zasielaného listu inými osobami.
  • Zneužívanie e-mailových adries tzv. spaming: Spam je nevyžiadaná pošta, spočíva v rozosielaní jednej a tej istej správy viacerým prijímateľom súčasne, ktorí o ňu nestoja. Môže obsahovať lacné reklamy, elektronické letáky, vírusy, phishing – podvody.

Poštové programy – servre:

  • Programy pre elektronickú poštu Microsoft Outlook (Office), Microsoft Outlook Express
  • Bezplatné poštové servery napr.www.inmail.sk

Aby sme mohli prijímať e-maily potrebujeme e-mailovú schránku,  tá je presne taká istá, ako klasická poštová na bráne, len je elektronická.

Slovenské freemaily: